Verottajan uusi viitenumero käyttöön 18.11.2025

Verohallinto tuo marraskuussa 2025 merkittävän uudistuksen, joka helpottaa yritysten veronmaksua ja vähentää virheitä. 18.11.2025 alkaen yritysasiakkaat käyttävät vain yhtä yhteistä viitenumeroa kaikkien verojen maksamiseen. Tämä tarkoitaa, että erilliset viitenumerot eri verolajeille - kuten arvonlisävero, työnantajasuoritukset ja ennakkoverot poistuvat käytöstä. Jatkossa yksi viite riittää.


Muutos koskee:

  • osakeyhtiöitä
  • kommandiitti- ja avoimia yhtiöitä
  • yhdistyksiä, säätiöitä ja muita yhteisöjä


Muutos ei koske:

  • henkilöasiakkaita
  • toiminimiyrittäjiä
  • maa- ja metsätalouden harjoittajia


Miksi muutos tehdään?

Yritykset ovat pitkään toivoneet yksinkertaisempaa tapaa maksaa veroja. Yhden viitenumeron malli vähentää virheitä, nopeuttaa käsittelyä ja tekee verojen maksamisesta selkeämpää.


Näin yritys valmistautuu muutokseen

  1. Tarkista Omavero -palvelusta uusi viitenumero
  2. Päivitä maksupohjat ja taloushallinnon ohjelmistot vastaamaan uutta käytäntöä
  3. Ilmoita muutoksesta kirjanpitäjälle ja taloushallinnolle
  4. Huomioi käyttökatko Omaverossa 14.11.-18.11.2025





© Helsingin Tilikeskus Oy 2024